מניעת נפילות בגיל המבוגר – הגורמים והטיפים למניעת נפילות

נפילות בגיל השלישי הן נושא עגום, והנתונים אודות התופעה עגומים גם הם:

הסטטיסטיקה מראה שבכל שנה, אחד מכל שלושה אנשים מעלי לגיל 65 נפלו, כאשר חלק ניכר מן הנפילות הללו מתרחשות בסביבת הבית, ורבות מהן גורמות לשברים.

בגיל מבוגר שכזה, המכה הנגרמת כתוצאה מהנפילה עשויה להיות חמורה – אך הבעיה הגדולה אף יותר היא שחבלה ואפילו שבר הנגרמים מנפילות עשויים להתווסף לאוסף בעיות קודמות, לקרקע את האדם ולמנוע ממנו לבצע שלל פעילויות, בין אם מדובר בפעילויות יומיומיות ובין אם מדובר בפעילויות גופניות שכה חשובות בגיל זה.

כך, חשוב לדאוג ולמזער את הסיכוי לנפילות, וניתן לעשות זאת על כמה מישורים.

נבחן מדוע הנפילות קורות, כיצד ניתן למנוע אותן, וכיצד להתכונן מראש למקרה שיתרחשו וכך להביא לטיפול מיידי ויעיל.

 נפילות בגיל השלישי – מדוע זה קורה?

נפילות בגיל השלישי הן בדרך כלל תוצאה של שילוב בין מספר גורמים.

ככלות הכל, נפילות אינן משהו המוגבל לגיל השלישי בלבד, אך בגילים מבוגרים הסיכון לכך שכל התנאים יתממשו גדל, וכך גדל בהתאם הסיכוי לנפילות.

באופן הזה, ניתן לחלק את הגורמים לנפילות לשלושה היבטים מרכזיים:

  • בריאות: הגיל המבוגר עשוי להביא איתו שחיקה במערכות השונות בגוף, וכך לגרום לשלל בעיות אשר עשויות להביא לנפילות, החל משחיקה של מערכת השריר והשלד, כמו אובדן מסת שריר ומחלות כמו אוסטאופורוזיס, דרך פגיעות בניידות כתוצאה מחולשה, אובדן משקל וקשיים ביציבות ועד לפגיעה בראייה והשמיעה.
  • תרופות: בנוסף לנושא הבריאות כשלעצמו, התרופות אשר נלקחות כדי לטפל בבעיות הרפואיות עשויות בתורן גם הן לתרום לנפילות – תרופות שונות פוגעות בערנות, ביציבות, בלחץ הדם ועוד, ופגיעה בכך עשויה להגביר את הסיכוי לנפילות.
  • תנאים סביבתיים: עם הסימפטומים הקודמים, שלל תנאים סביבתיים עשויים להפוך את הסיכון לגבוה הרבה יותר, החל מרהיטים שונים וכבלים אשר מצויים ברחבי הבית, דרך אלמנטים מסוימים כמו מדרגות, שטיחים ועוד, ועד לתנאים נקודתיים כמו הלחות של המקלחת אשר גורמת לחלקלקות.

תשמרו על עצמכם – טיפים למניעת נפילות בקרב קשישים ומבוגרים

 ניתן למנוע או למזער את הנפילות בקרב בני הגיל השלישי באמצעות מספר אמצעים, ומומלץ ביותר לנקוט בכולם.

ממש כפי שהנפילות מתרחשות כתוצאה משילוב בין בעיות בריאותיות, תרופות ותנאים סביבתיים, כך ניתן למנוע את הנפילות באמצעות טיפול בכל אחד משלושת ההיבטים הללו.

ההיבט הרחב ביותר מן השלושה שניתן לעסוק בו הוא זה של התנאים הסביבתיים – באמצעות שיקול נכון ושימוש בעזרים ואמצעי ביטחון, ניתן להכשיר לפחות את הסביבה הביתית כך שתהיה בטוחה הרבה יותר.

להלן מספר המלצות וטיפים שכדאי ליישם בסביבה הביתית:

  • שימוש בנוגדי החלקה עבור חדר הרחצה: הריצוף של חדר הרחצה, לרבות חלל האמבטיה או המקלחון, צריכים להיות עשויים מחומר בעל מקדם חיכוך גבוה, וניתן להוסיף לו גומי נדבק אשר יסייע במניעת החלקה.
  • מאחזים בחדר הרחצה: מומלץ להשתמש במאחזים שונים בחדר הרחצה, בפנים המקלחון או האמבטיה, מחוצה להם, ועל יד השירותים.
  • העדפת מקלחון על אמבטיה: מקלחונים נחשבים לבטיחותיים הרבה יותר מאמבטיות, ויש להעדיף אותם.
  • שימוש בכיסא פלסטיק: בתוך המקלחון או האמבטיה ניתן להציב כיסא פלסטיק ייעודי, כך שיוכל לשמש אם לישיבה רצופה ואם עבור מנוחה.
  • העדפת סבון נוזלי: טיפ פשוט אך יעיל, הוא העדפה של סבון נוזלי על פני סבון מוצק – סבון מוצק עשוי להחליק וליפול, מה שפעמים רבות מביא לנפילה.
  • ריהוט: יש להשתמש בריהוט יציב בכל הבית, ולמקם אותו באופן שלא יפריע למעבר.
  • כבלים וחוטים: את חוטי החשמל, הטלפון והכבלים השונים יש למקם בבית באופן שייצמדו לקיר ולא יחדרו למעברים.
  • מאחזי יד לבית: ניתן וכדאי להתקין מאחזי יד ברחבי הבית, במקומות נקודתיים בהם עשוי להיות בהם צורך, אם מפני שהם נמצאים בחלל אשר המעבר דרכו ממושך, ואם מפני שהם נמצאים במיקום בו אנו עשויים להשתהות לסיבות שונות.
  • מעקה למיטה: בנוסף, כדי לשקול את האפשרות של מעקה עבור המיטה, אשר יימנע נפילה ממנה.
  • שטיחים: כדאי להימנע לחלוטין משימוש בשטיחים, או לכל הפחות, לדאוג שיודבקו לרצפה.
  • תאורה: יש לדאוג שהתאורה בבית מספקת – שאינה חזקה עד לכדי שתהיה מסנוורת, אך שלא תהיה חלשה מידי.
  • תאורת חירום: מומלץ להתקין תאורת חירום בבית, ובמיוחד לקראת חודשי החורף, כך שתפעל בבית ובחדר השינה כאשר ישנה הפסקת חשמל.
  • תאורה בחדר המדרגות: התאורה צריכה להיות מספקת גם בחדר המדרגות, ויש לדאוג שבחדר המדרגות התאורה תישאר קבועה, או לכל הפחות שזמן הכיבוי שלה יהיה ארוך.
  • מדרגות: כל גרם מדרגות שנעשה בו שימוש – בין אם הוא ממוקם בתוך הבית או בחדר המדרגות – צריך להיות תקין, משמע, יש לדאוג שהמדרגות עצמן תהיינה בנויות היטב ולא שבורות, ומאחז היד צריך להיות בגובה התקני ומותקן באופן יציב ובטוח.
  • מניעת החלקה במדרגות: יש לדאוג שהמדרגות תהיינה בנויות מחומר בעל מקדם חיכוך גבוה, או לדאוג להדביק על גבן גומי מונע החלקה – מומלץ לבחור בגומי בצבע שזוהר בחושך, וכך לדאוג שהמדרגות ייראו גם בחשכה.

התנהגות חכמה בסביבת הבית

אמצעי הבטיחות ותכנון נכון של הבית הם כשלעצמם יכולים להפחית את הסיכויים לנפילות, אך כדאי להוסיף להם ולנהוג באופן חכם בסביבתם.

באמצעות ההמלצות הבאות ניתן להתנהל באופן זהיר ונכון ברחבי הבית, וכך להפחית את הסיכוי לנפילה, או לסייע לטפל בה במקרה ותתרחש:

  • הישג יד: הציבו אלמנטים שונים שיש בהם שימוש תכוף בהישג יד – כך למשל, הטלפון, שכדאי להעדיף טלפון אלחוטי כך שיהיה בהישג יד תמיד.
  • קימה איטית: כאשר קמים מכיסא או מהמיטה, יש לעשות זאת באופן איטי – קימה מהירה מידי עשויה לגרום לסחרחורות.
  • ניגוב רצפות: יש לטפל ברצפה רטובה באופן מיידי ולנגב אותה, וכך למנוע רצפה חלקה שעשויה להביא לנפילה.
  • הימנעות מנעילה: כדאי להימנע מנפילה מבפנים של דלתות שונות, ובמיוחד של דלת האמבטיה – כך במקרה של נפילה, יהיה ניתן להיכנס אל החדר ולהושיט יד לסיוע – מומלץ גם להרחיב ולדאוג שדלתות אלה ייפתחו כלפי חוץ.

בריאות ותרופות

כמובן שהטיפול באלמנטים הסביבתיים בלבד אינו מספיק, ויש לשים דגש גם על הבריאות ועל התרופות.

מדהים לגלות כיצד פעולות פשוטות למדי עשויות לשפר משמעותית את המצב הגופני שלנו, בין אם מדובר על פעילות גופנית יומית צנועה, על העדפות פשוטות בתזונה, ואף על איזון נכון של התרופות.

באמצעות הנקודות הבאות ניתן לשפר את המצב הבריאותי וכך למזער גם את הסיכוי לנפילות מהפן הפיזיולוגי:

  • פעילות גופנית: פעילות גופנית מסייעת לשימור מסת השריר, לחיזוק העצמות ולשיפור היציבות והערנות – ובנוסף היא גם מסייעת עבור מצב הרוח – ניתן לבצע פעילויות מורכבות כמו ריקוד, שחייה או ריצה, אך אפילו הליכה ותרגילים ממוקדים יוכלו לסייע רבות – פעילות מומלצת במיוחד הם תרגילי טאי צ’י, אשר ידועים כמשפרים משמעותית את היציבה.
  • תזונה: באמצעות תזונה נכונה ניתן להעניק לגוף את כל הרכיבים להם הוא נדרש – יש לאכול נכון תוך גיוון של סוגי המזון, להימנע מדילוג על ארוחות ולשתות כמות מספקת של מים – כ-8 כוסות ביום.
  • איזון תרופתי: יש להתייעץ עם הרופא כך שיוכל לבחון את המצב הבריאותי כנגד לשילוב של התרופות אשר אנו נוטלים – באופן הזה, הרופא יוכל לחזות מאילו קשיים ותופעות לוואי אנו עשויים לסבול, ואף לסייע ולהרכיב מאזן תרופתי יעיל יותר.
  • בדיקות שגרתיות: מומלץ לבצע בדיקות שגרתיות עבור כל הבעיות שעשויות לפגוע בתפקוד, ובהן גם בדיקות שגרתיות עבור השמיעה והראייה, כדי שבמקרה הצורך, יהיה ניתן להשתמש במשקפיים ובמכשירי שמיעה.

הכנה מראש – אל תשאירו את עצמכם לבד במקרה של נפילה או פציעה

גם אם ננקוט בכל האמצעים ונישמע לכל ההמלצות, נוכל רק למזער את הסיכוי לנפילה, אך לא לבטל אותה לחלוטין.

לכן, כדאי גם להכיר המלצות שונות שיסייעו להושיט יד לעזרה במקרה של נפילה:

  • לחצן מצוקה: אפשרות יעילה במיוחד היא לחצן המצוקה, כפתור שניתן ללחוץ עליו במקרה הצורך כדי להזעיק עזרה, וכיום ניתן לענוד אותו על היד כשעון – באופן הזה, במקרה של נפילה ניתן ללחוץ על הכפתור באופן מהיר ויעיל.
  • טלפונים חשובים: כדאי להכין מראש רשימה של טלפונים חשובים שתהיה בהישג יד, כך שבמקרה של פגיעה כלשהי, יהיה ניתן ליצור קשר עם אדם קרוב או עם המוסד הרלוונטי במהירות.
  • במקרה של נפילה: באם אחד הקרובים לנו נפל, עליו לקום באיטיות, ולא במהירות גבוהה מידי – זאת תוך שבודקים את רמת הפגיעה, ומתייעצים עם גורמים רפואיים עבור כל פגיעה ובמיוחד כאשר היא חמורה.