בעיות בריאות נפוצות בגיל הזהב

עוד לא נולד הבנאדם שיעצור את הזמן – הזמן נותן את אותותיו בכולנו, גם הצעירים בנפשם מתבגרים בגופם וכבר לא בדיוק נראים או מרגישים כמו בני עשרים. אין זאת לאמור כי מבוגרים לא יכולים להנות מהחיים, ישנן שלל פעילויות גופניות, אינטלקטואליות ותרבותיות שאפשר לעשות בכל גיל, אולם הגיל עושה את שלו ויחד איתו מגיעות הבעיות הבריאותיות.

כאשר הגוף מתבגר הוא נחלש באופנים שונים, כל אחד ואחת מתבגרים באופן שונה והגנטיקה הייחודית שלנו יחד עם אורח החיים שניהלנו מחטיבים את מידת הבריאות שלנו בגיל מתקדם. ישנן כמה בעיות בריאותיות נפוצות מאוד בקרב גיל הזהב, ריכזנו את עשרת הבעיות הנפוצות ביותר ויחד איתן פתרונות ודרכי התמודדות – כיצד להתבגר ולהישאר צעירים.

מחלות לב

הן מהמחלות הנפוצות ביותר בקרב קשישים, שכן הלב הוא שריר אשר, כמו כל השרירים בגוף, נחלש עם הזמן ולא עובד כמו שהוא עבד שלושים שנה לפני כן.

למעלה משליש מכלל הגברים וכרבע מהנשים מעל גיל 65 סובלים ממחלות לב והן הגורם המוביל למוות מעל גיל זה.

מחלות לב נובעות מכמה סיבות המושפעות בעיקר מגנטיקה (מחלות לב תורשתיות) ואורח חיים.

תזונה נכונה, פעילות גופנית והיעדר עישון הם שלושת הגורמים המובילים במניעת מחלות לב, אין זאת לאמור כי הן בהכרח ימנעו בעיות לבביות שכן הגורם התורשתי יכול להיות מכריע, אולם הן יכולות למנוע למעלה מ-60% מהמקרים.

בגיל הזהב מומלץ להקפיד על תזונה נכונה – הכוללת הרבה ירקות, מאכלים דלי שומן ובעיקר שומן רווי, מיעוט פחמימות פשוטות (כמו לחם לבן) – מיעוט בצריכת אלכוהול, איסור מוחלט על עישון ולפחות שלושים דקות של פעילות גופנית כל יום.

סוכרת

לסכרת שני סוגים: סכרת נעורים (אשר היא תורשתית) וסכרת סוג ב' אשר נובעת מתזונה לקויה, עודף משקל או גיל מבוגר והתדרדרות במצב הבריאותי הכולל. המחלה מאופיינת בחוסר תפקוד של הלבלב, הוא האיבר האחראי על ייצור אינסולין בגוף – החומר אשר גורם לסוכר בדם להתפרק ולהגיע לתאים. הגוף אינו מסוגל לשלוט ברמות הסוכר בדם ובתאים ונוצרים מצבים של עודף או חוסר סוכר.

לסכרת, בלא טיפול מתאים, יכולות להיות תוצאות הרסניות – עיוורון, אבדן אברים, אי ספיקת כליות, בעיות רגליים ועוד. כדי למנוע סכרת יש להקפיד כבר מגיל מוקדם לאכול בריא ומאוזן, להמעיט בצריכת הסוכרים ולדאוג לעשות פעילות גופנית קבועה. בגיל מבוגר, כדי למנוע התדרדרות של סכרת, יש להקפיד על דיאטה בעלת צריכת פחמימות נמוכה, להמעיט בשתיית אלכוהול ובמאכלים מתוקים. פירות יכולים להיות מקור נהדר לסוכר טבעי אשר מתפרק ביתר קלות בגוף, נסו להנות מקינוחים טבעיים במקום מוצרים מלאכותיים המכיילם תוספת סוכר.

אוסטיאופורוזיס

זוהי מחלה אשר משפיעה על העצמות בגוף – הן נעשות דקיקות, חלשות ומועדות לשבירה. חולים הסובלים ממחלה זו עלולים לשבור עצמות מרכזיות וגדולות (כגון עצם הירך) ביתר קלות.זוהי מחלה שקטה אשר באם לא היגע למצב חירום כנראה לא תורגש – חולה לרוב לא מודע למצבו עד לנפילה פטאלית בה נשברות עצמות בגוף.

הדרך היעילה ביותר למניעת אוסטאופורוזיס היא לדאוג לצרוך כמויות בריאות של סידן בתזונה היומית, באופן קבוע, מקורות טובים לסידן הם מוצרי חלב, ירקות כמו ברוקולי וכרובית וטחינה. הקפדה על פעילות גופנית תעזור לחזק את העצמות, יחד עם תזונה נכונה.

אוסטיאוארתריטיס

בעברית שגרון – בעיות מפרקים הן אחת מהבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בקרב קשישים. המפרקים רואים זעזוע, עומס ומאמץ רבים במשך השנים ולכן הם יהיו הראשונים להיחלש בגופנו, חולים בשגרון יסבלו מקושי בתנועה, בעיות במוטוריקה עדינה ויכולים לאבד את עצמאותם.

כמחצית מהאוכלוסייה מעל גיל 60 (נשים וגברים) וכ-75% מהאוכלוסייה מעל גיל 80 סובלים משיגרון, כאשר תורשה, עודף משקל, פציעות קודמות ועישון הם גורמים המאיצים את תהליך דעיכת הסחוס שבין עצמות המפרק. ישנן תרופות רבות שעוזרות במידה גדולה מאוד לחולים בשיגרון וישנן גם פעילויות גופניות בטוחות, בריאות וטובות לסובלים מהמחלה, כמו טאי צ'י, יוגה, שחייה ופלדנקרייז.

אלצהיימר ודמנציה

המוח הוא חלק מהגוף – כנראה האיבר החשוב ביותר – ולצערנו גם הוא יכול לסבול ממחלות והתדרדרות יחד עם הגיל. אין כיום גורמים ברורים ומוכחים המובילים להתפתחות אלצהיימר ודמנציה, המחלות יכולות לפקוד גם את הבריאים ביותר בגופם ובנפשם, אולם בריאות כללית טובה מומלצת למניעת הסיכון לאלצהיימר.

חוסר עישון, מיעוט בשתיית אלכוהול, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ושכלית קבועות יעזרו לכם למנוע התפתחות אלצהיימר, מחלה אשר יכול להתפתח כבר בגיל 65. האלצהיימר היא מחלה שקטה ואיטית, היא מתפתחת בהדרגה במשך שנים ומראה סימנים קלים ביותר בשלבים מוקדמים לפני שהיא משפיעה לגמרי על החולה בה, בכל חשש להתפתחות אלצהיימר בשלב מוקדם כדאי להתייעץ עם רופא.

לקבלת מידע נוסף על מחלת האלצהיימר ודמנציה היכנסו לאתר של "מרכז רמת גן לחולי אלצהיימר".

בעיות בדרכי השתן

בעיות בדרכי השתן כוללות בעיות בזרימה, קושי בשליטה על הסוגרים וכאבים בעת מתן שתן. הכליות, שלפוחית השתן והשרירים התומכים נחלשים עם השנים ונוצר קושי בהחזקת השתן, יצירת לחץ להוצאתו וסינון הפסולת מהדם. לסובלים מבעיות שכאלו ישנם מאכלים היכולים לעזור רבות בשיפור השתן – סלרי, פטרוזיליה, חמוציות, רימון, מלפפון, גזר ואגוזי ברזיל או מלך – יחד עם שמירה על היגיינה ולבישת תחתונים מכותנה לבנה.

שפעת ודלקת ריאות

אלו שתי מחלות הנמצאות כמעט באופן תמידי בבתי חולים ומובילות במקרים רבים למוות בעת אשפוז או ניתוח. מחלות אלו אינן כה חמורות וקשות בגיל צעיר, כאשר מערכת החיסון וכלל מערכות הגוף חזקות יותר ומוכנות להתמודדות, אך עם היחלשות כלל המערכות בגוף הן יכולות להיות הרות גורל.

ישנו חיסון נגד שפעת שאפשר לקחת מדי שנה בסתיו, לפני שהמחלה מתפרצת באופן כללי באוכלוסייה בחורף. נסו להימנע ממקומות ציבוריים צפופים ודחוסים ותמיד לשמור על הבית מאוורר, נגיפים וחיידקים רבים נישאים באוויר.

קוצר נשימה

עם השנים הריאות נחלשות ואנשים אשר סבלו בעבר ממחלות כמו אסתמה או מעשנים יסבלו מקוצר נשימה בגיל מבוגר. הדרך היעילה והטובה ביותר למניעת קוצר נשימה בגיל מבוגר היא הימנעות מעישון באופן כללי ופעילות גופנית קבועה – שלושים דקות עד שעה לפחות ביום.

גוף פעיל אשר רגיל למאמץ ובעל כושר לב-ריאה טוב יישאר ברמה גבוהה יחסית לשאר האוכלוסייה גם כאשר הגוף מתבגר, גם פעולות יומיומיות פשוטות יכולות לעזור לכם לשמור על כושר תקין – לבחור במדרגות במקום במעלית, ללכת ברגל יותר ולבצע פעילות ספורטיבית כלשהי לפחות שלוש פעמים בשבוע.

סיכון גבוהה לסרטן

סרטן היא המחלה הסופנית הכרונית הקשה ביותר בעולם המודרני, היא יכולה להופיע בהמון אופנים שונים ולהיגרם מהרבה סיבות שונות. היחלשות המערכת החיסונית והתבגרות הגוף מגבירים את הסיכויים לחלות בסרטן, אך המחלה אינה תמיד מובילה למוות. סרטן שאובחן בשלב מוקדם יחסית יכול להגיב באופן חיובי לטיפולים ואפילו להיעלם, כימותרפיה מודרנית מאפשרת לחולים רבים לחיות במשך שנים, אמנם עם סימפטומים וחולשות, אך באופן המאפשר חיים סדירים.

לנשים מעל גיל 40 יש לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנה, למבוגרים מעל גיל 65 כדאי לבצע בדיקות שגרתיות של קולונוסקופיה, משטח פאפ, ובדיקות דם וכן התייעצות קבועה עם רופא בקשר לכל סימן לשינוי בבריאות.

דכאון

דכאון יכול לנבוע מסיבות גופניות, בריאותיות או נפשיות רבות – חברים, משפחה ובני זוג שנפטרים, טראומות שנחוו בעבר, היחלשות הגוף, בדידות ועוד. ישנן סיבות רבות לעצב בגיל מבוגר אולם אין אלו סימנים וודאים לדיכאון, יש להרשות לעצב להיכנס לחיים אך לקבלו בהבנה ובלב פתוח. חיו חיים מלאים, הגשימו חלומות והשקיעו זמן ותשומת לב במשפחה וחברים, הסתכלו על העולם דרך משקפיים ורודות ולמדו להעריך את שחוויתם לאורך חייכם.

במקרים מסוימים הדכאון אכן חמור ודורש טיפול מקצועי על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג או גורמים תראפיים שונים, כיום ישנן דרכים רבות להתגברות על דכאון דרך עשייה, יצירה ופעילות. המוח הוא האיבר העמיד ביותר בגוף ולרוב נשאר בריא יותר משאר האיברים, תמיד אפשר ללמוד מיומנות חדשה – פעילות מוחית מאתגרת היא אחת מהדרכים הטובות ביותר להתגברות ומניעת דיכאון.

 

לסיכום, גיל הזהב יכול להיות קשה, בעיות בריאותיות רבות עלולות לתקוף את הגוף והשפיע עלינו לרעה. כללי הזהב לגיל הזהב יהיו תזונה בריאה ומאוזנת, מיעוט בעישון ובשתיית אלכוהול, פעילות גופנית קבועה, ניהול יחסים חברתיים רבים ככל האפשר ונקודת מבט חיובית על החיים. ככל שנקפיד יותר לשמור על עצמנו נוכל לחיות בשמחה ובחופשיות ולהישאר צעירים בנפשנו גם כשהגוף מתבגר.